Detta var Indien 1945. Då hade landet varit en engelsk koloni i 350 år. På grund av motsättningar mellan muslimer och (huvudsakligen) hinduer, bestämdes att landet skulle delas i en sekulär stat – Indien – och en muslimsk stat – Pakistan. 1848 blev Indien självständigt, och staten Pakistan skapades (det vänstra mörka fältet på kartan).
Själva delningen blev blodig. De siffror jag har har hittat talar om ungefär en miljon döda, 14- 16 miljoner tvångsförflyttade från sina hem. Det finns otaliga beskrivningar av händelser som är så groteska, så obehagliga, att de tänjer min förmåga att ta till mig att de faktiskt ägt rum.
Hur ofta kommer vi ihåg denna ohyggliga kostnad i mänskligt lidande? Säger detta oss något om eventuella risker vid en delning av exempelvis Irak?
I en bok om behandling av psykologiskt trauma (Trauma and Recovery, Judith Herman) har jag hittat följade: After every atrocity one can expect to hear the same predictable apologies: It never happened. The victim exaggerates. The victim brought it upon her/himself. In any case, it is time to forget the past and move on.
Och varför ta upp just detta, just nu? Jo, för att jag nästan har läst klart Sacred Games av Vikram Chandra (se tidigare inlägg). Han väjer inte för att låta händelserna runt 1950 få ta plats i boken, fast den utspelar sig i nutid.
Vad behövs för att vi ska kunna begripa en annan människas inre värld? Många författare nöjer sig med att beskriva familjerelationer, men jag är övertygad om att vi också behöver sätta oss in i den historiska, och politiska kontexten.
Det här är svårt. Jag gjorde ett försök i ”Bakom Ljuset”. Eftersom inte så många la märke till mina ansträngningar har jag nog inte lyckats så väl som jag hade hoppats… Men jag ger inte upp, det gäller att förstå hur det ska gå till…
Jag tycker inte att det är självklart vad det säger, jag är själv barn till hinduer som flydde från den numera pakistanska sidan. Man ska komma ihåg att Indien delades för att befolkningen ville det, i Punjab och Bengalen de båda delstaterna där delningen de facto blev färdig lever människor idag under relativt fredliga förhållanden. Medans Kashmir, deltaten som man enligt FN mandat fortfarande försöker hålla ihop, är en delstat där människor fortfarande strider mot varandra. Hur hade situationen i Punjab och Bengalen varit idag om delningen inte hade skett?