Mindfulnessövning 1.

Varje vecka kommer jag att lägga ut en ny övning att träna på. Här kommer den första!Den här övningen handlar om att observera när andra ler mot dig. Varje dag ska du observera de leenden du får, oavsett vem du får dem av – spärrvakten, din älskade, din kompis eller lärare, grannen eller ettåringen du får ögonkontakt med på gatan.

Sedan väljer du ut tre, och dem anstränger du dig att komma ihåg – fix them firmly in your memory, hade man sagt på engelska. På kvällen, innan du ska somna, fokuserar du sedan på dagens tre utvalda minnen. Försök att bara vara i leendet, att inte börja analysera eller döma vare sig situationen, den andre, eller dig själv. Om du får dömande tankar – låt dem bara gå och fokusera tillbaka på leendet.
Första två dagarna kan du nöja dig med att observera och minnas överhuvudtaget. Från dag tre försöker du att fokusera på dina tre leenden först i två minuter, sedan ökar du tiden med en minut per kväll. Om det går lätt ökar du tiden. Är det svårt minskar du den.

Observera vad som händer med dig. Hur påverkas du av att rikta din uppmärksamhet mot andras leenden? Hur påverkas du av att minnas ansikten som lett emot dig?

Ge gärna feedback och kommentarer!

Nästa övning kommer 18/12!

PS Läs mer om mindfulness – medveten närvaro – i “Vem är det som bestämmer i ditt liv”

8 svar på ”Mindfulnessövning 1.”

  1. Att se min dotters leende för min inre syn gör mig lugn, glad och alldeles varm inombords!

    Jag blev förvånad av hur lätt det faktiskt var för mig att släppa alla andra tankar och bara fokusera på hennes leende som kan lysa upp ett helt rum. Jag minns hur svårt jag har haft för de här mindfullnessövningarna tidigare. För 1½ år sedan trodde jag inte att det skulle vara möjligt att ta mig ur den negativa spiralen, men det gick och nu är det näsan svårt att föreställa sig hur det var och kändes där nere på botten.

  2. Hejhej. Jag läste om dig någongång tror jag. känner igen ditt namn. Har borderline jag och har läst några böcker om dig, tror du stod med i någon av dom. kan det stämma?
    Bra övning detta förresten. Vissa saker tänker man aldrig på fast man borde göra det.
    Mvh Maria

  3. Detta är något som behövs, men lite svårt att få tag på. På svenska förutom dem man går igenom på färdighetsträningen. Har mina övningar som jag tar till lite då och nu, speciellt om panikångesten kommer i folksamlingar så har man möjlighet att fokusera om och surfa genom panik attacken. Så jag ser fram mot alla nya som kommer.

    Denna med leendet, att obsevera och beskriva. Låta fokuset finnas där på leendena. Något som behövs nu när dagarna är så korta och när julångesten är kraftig. En chans att bryta detta negativa mot något som värme upp ens själ och skapar ett leende hos sig själv.

    Tack!!

  4. I morse, klockan var inte ens sju, mötte jag min granne med sin ett-och -etthalvt år gammal flicka i vår hiss. Flickan var lycklig över sina nya rosa gummistövlar och log mot mig med hela ansiktet. Under dagen gick mina tankar tillbaka till situationen och varje gång det skedde “bubblade” något glatt i mitt minne.
    Jag ska verkligen försöka med att öva på fokuseringen.

    Tack för alla dina tips!

  5. Hej! ang övningen, det känns i hela kroppen,jag blir lycklig o varm inombords..när jag ser någon ler mot mig är ögonkontakten viktig…en del människor lyser av värme,det känns underbart..jag skall tänka på att le och skratta mer…det är så enkelt..tack för tipset Åsa..

  6. Under året har jag blivit både MorMor och FarMor. Det har medfört att jag kommer på mig med att le åt både barns ansikten och göranden – även när göranden inte riktigt uppskattas av föräldrarna. Med åren – och med Mindfulness -blir jag lite mindre dömande. Barnen, som försvinner snabbt, hinner ändå le tillbaka, ngt för oss vuxna stressade att ta efter?
    Din övning behövs och jag använder den ofta i många olika sammanhang. Men var finner jag övriga??

Lämna en kommentar