Igår talade professor emeritus Marie Åsberg och medarbetare om mindfulness inför Karolinska Institutets programdirektorer (de som leder de olika utbildningarna, exempelvis sjukgymnastutbildningen, optikerutbildningen, och 19 till…)
Frågan var ifall undervisning i mindfulness kunde vara ett sätt att hjälpa våra studenter till mindre stress i utbildningen. Det här är angeläget – dels lär den som har roligt sig sig mer än den som plågar sig igenom en utbildning, dels är livet alldeles för kort för att ägna åratal åt tentamensångest/oro för att inte duga, och till sist har vi som lärare ett ansvar för att inte bryta ner de människor vi får betalt för att bygga upp.
Idag ska jag själv hålla ett seminarium om mindfulness på en spännande kurs som jag har varit med om att planera och dra igång: blivande läkare och blivande psykologer går tillsammans för att lära sig mer om att behandla stressade patienter i primärvården.
Vi får se om utbildningsväsendet tar till sig mindfulness. Psykiatrin skulle i så fall för en gångs skull ha gått före… 😉
Äntligen!! Vi föreslog detta på sjuksköterskeutbildningen men det var ingen som ville lyssna på det. En kort kurs i Medveten Närvaro skulle underlätta för både studenter och patienter..
Lycka till!
Hej! Mindfulness borde komma in tidigare än på högskolor och universitet. Tänk om man som gammal ” plugghäst” med skräck för redovisningar och prov från tonårstiden ( tidigare skolår fanns inte denna skräck) kunde lärt sig medveten närvaro och unnat sig att njuta mer av livet…
Tyvärr alstrar skolan själv denna skräck, och generation efter generation av barn tvingas genomlida samma fasor.
Annika Sanberg, förskollärare
Very Quality techniques are used here for mtatideion. I like these techniques even I tried these techniques and found lot of benefits. During my mtatideion experience, I felt myself in a totally different world.Really very effective techniques..