Mindfulness övning 13 forts. – balans del 3

tvang.jpgFör dem som har inventerat sina “vill” och sina “måste” gäller nu att sätta sig och fokusera på hur listan ser ut.

Räkna gärna ihop dina resultat. Dag 1: 14 “måste”, inga “vill”; eller kanske 5 “vill”, inga “måste”.


Dag två:…

Alla som läst övningen men inte gjort den kan ta sig en funderare på om det kanske skulle löna sig att lägga ner litet arbete på den här inventeringen. Mindfulness låter så enkelt, men den som vill ha resultat behöver lägga ner litet tid och ansträngning…
Den som har en lista ska nu fokusera på den, observera, beskriva, inte döma. Se till sammanhanget. Om du inte hade några måsten under dag ett, berodde det då på att hade en riktig vilodag som du hade sett till att inte fylla med saker som måste göras? Eller var det så att du gjorde en massa saker som du ville (eller nästan ville) för att slippa ta itu med något “måste” (som då stressar dig genom att vara ogjort)?
Om din dag varit fylld av måsten – var det en engångsföreteelse eller representativt för hur du har det?

Fokusera på din lista, låt tankar och känslor komma och gå. Det kan vara skrämmande att se på sina dagar på det här sättet, men syftet är ju att du ska få mer att säga till om i ditt liv. Att låta sig skrämmas är ungefär som att köra bil, och att bli så rädd när man ser hur nära bergväggen är att man kniper ihop ögonen… Så låt känslorna komma och gå, låt dem inte påverka dig just i det här skedet.
Det är som det är, dina dagar ser ut som de gör. Det första som kan krävas är acceptans. Det betyder inte att du ska tycka om det du ser, bara att du ska veta att såhär är utgångsläget. Det är ingen farlig kunskap, men den kan vara obehaglig.
Nu ska du vidga perspektivet till hela din livssituation, just nu. Kom ihåg att observara, beskriva, inte döma. Du ska sätta din lista i relation till hur livet ser ut för dig just nu.

Det kan hända att du är ensamstående förälder med tvillingar på 6 månader. Då är det oundvikligt så att du har många “måsten” och inte så mycket utrymme för “vill”. Du kanske är sjuk så att många av dina “måsten” inte är aktuella.

Frågan är: utifrån hur ditt liv ser ut just nu – har du en balans mellan “vill” och “måste” som du är nöjd med? En som går att leva med under lång tid? Vad skulle hända om du ändrade prortionerna? Gör tankeexperimentet.

Du kommer då att hamna i frågan om vad du vill, vart du vill att ditt liv ska föra dig. Var vill du vara om ett halvår? Om ett år? Om fem år?

Så du behöver fokusera på dina värderinar och dina mål, inte bara de kortsiktiga, utan även dem du har på längre sikt. Konstigt nog drar de ofta i motsatta riktningar – kortsiktiga mål kan lösa problem i stunden, men faktiskt göra det svårare att nå långsiktiga mål.

(Leonard Cohen: Du ville se ut som mr Universe, men du ville inte träna…)

Åter till listan. Utifrån det du vet om dina långsiktiga mål, utifrån det du vet om din livssituation just nu – behöver något förändras? Behöver du bli bättre på att faktiskt göra det du måste? Behöver du bli bättre på att göra det du vill? Har du en god balans redan nu så att du inte behöver lägga mer tid på just de här övningarna?

Fortsättning följer!

4 svar på ”Mindfulness övning 13 forts. – balans del 3”

  1. ..och här sitter jag. Stolt som ett litet barn, “titta, jag kunde”! Jag gjorde min lista, och den tanke som kommer spontant är att den där balansen nog är lite som förhållandet mellan salt och vätska när man bakar bröd. Jag hör till den kategori människor som gärna tar saker lite på en höft, både när jag bakar och i livet i stort. Slätstrukna decilitermått ligger inte riktigt för mig. Eftersom jag gillar att baka har jag fått erfara att det enda man inte höftar med är balansen mellan salt och vätska. Inget bröd smakar bra om man missar det! Men ser man bara till att mäta denna balans någorlunda så är man helt fri att gå på upptäcksfärd i skåpen sedan! Julmust, solrosfrön, tomater, kryddor, you name it. I nio fall av tio bakar jag kanongott bröd!

    Så Tack! För ett väl graderat litermått! Jag tror att jag ska fortsätta med sådana listor. Kolla av lite med jämna mellanrum hur man ligger till. Så jag kan se till att det dagliga brödet får en angenäm smak!

  2. Måste och vill – jag måste en del för att jag vill till ett långsiktigt mål. Jag har inte gjort listan konkret, men tilltalas mycket av det här sättet att klara av livet genom acceptans och medveten närvaro.

    Eftersom jag är en brödbakare med exakt samma ide som ia om precisa förhållandet salt/vätska och i övrigt måtten efter behag, tycker jag det är roligt att höra av mig.

  3. En del “saker” måste jag, känns det som,
    och en del vill jag.
    Ja, jag skall verkligen försöka få en balans.
    Lista har jag inte gjort, jag tycker att jag har koll ändå.
    men jag skall testa med en lista.

Lämna en kommentar